Friday, January 22, 2010

~ ada apa dengan 2010...?~

salam 1 malaysia....

sedar tak sedar dah tiga minggu kita di tahun 2010...dan pada hari ni aku dengan nekadnya menulis entry pertama untuk tahun ini...biasala aku ni memang suke buat kerja bertangguh.orang lain malam tahun baru dah siap post new entry aku pulak baru jer nak tulis sekarang...well, blog aku so suke hati lah kan..hehe..


well, ' ada apa dengan 2010?'...

mmm...tahun 2010 sebenarnya adalah tahun yang aku ramal akan mencabar keutuhan kewangan aku dan suami...kenapa dan kenapa..? well, sudah tentulah kerana komitmen aku dan hubby akan semakin bertambah tahun ni...secara ringkas, dibawah aku list downkan perkara2 baru dalam hidup aku yang semestinya menuntut extra expenses...

1. Irham start sekolah tadika
2 .bakal mempunyai maid
3.bakal menerima anak ketiga
4. bakal membina rumah kediaman ( so hubbyku kena buat pinjaman bank)

mmm...ada empat jer benda baru tapi semua ni memang menuntut extra money...especially yang no.4...huhu...mampu ke taklah nak sediakan modal ..harap2 adalah rezeki kat mana2 kan untuk cover the cost.


yang no.1 tu, dah settle and alhamdulillah setakat ni berjalan lancar walaupun yurannya agak boleh tahan...but for the sake of education...takpelah mahal sikit. harap2 irham dapat manfaat sebaiknya walaupun die asyik jer kata tak nak pergi sekolah...dalam taknak pergi pun, sekarang aku dah dengar irham nyanyi2 lagu berunsur agama and dia dah pandai ulas ape yang cikgu ajar dia...so at least, now he knows how to think critically...


as for no 2, urusan proses dokumen etc.. dah berjalan...so maybe Diah( my ex-maid) akan tiba dalam early feb. Mujur sgt dia nak datang kerja...bcoz dia ni memang amatlah baik...syukur2..harap dia tak berubahlahkan...the reason aku ambil maid ni adalah kerana aku bakal dapat my third child so i seriously need a helper...and the cost memanglah tinggi..bulan2 lagi nak bayar gaji die...hmm..kat manalah nak korek duit ek...? kan best kalau dapat duit sesenang korek bijih di...tut...#@*..tut...ya...i wish....huhu..

yang no.3 ni, honestly aku tak sangka cepat sangat...tapi aku tetap terima dgn penuh kesyukuran...expected due date is on 12 march 2010..same birthday date dgn mak aku...so tolak campur dalam bulan 3 nie ..hopefully, i will safely deliver my bundle of joy...the gender..99% diramalkan sbg boy...kalau betul, memang meriahlah keluarga aku dgn small soldiers..everyday mesti aku kena pakai perisai .....lagi satu, can't wait nk tgk reaksi bdk2 tu dpt adik baru especially imtiaaz yang asyik sebut kodek tu...hihi..camnelah die layan adik die nanti...at least irham dah ada experience...bab cost, normallah kena sedia susu and pampers etc...rasanya aku tak risau sgt cuma nak kena sedia duit nak beli insuranslah pulak...insyaAllah, mesti ada rezeki dimana2 nanti.

yang paling menakutkan ..of course no.4. setelah sekian lama, barulah tahun ni niat aku dan hubby nak buat rumah bakal dilaksanakan...yelah, setakat nie both of us hanya merancang so harapnye berjalanlah ape yg kami rancang..hakikatnya, aku bersyukur sgt sebab tanpa bantuan ayah dan ibu mentua mustahil rasanya kami boleh plan nak buat rumah sendiri. walaupun, rumah belum buat tp nk cakap thanks to ma and aboh sebab memudahkan jalan buat kami berdua...nak cakap face to face malu..hihi.

setakat ni..proses pecah tanah etc dah settle...now, we are working on the house plan..etc..yg nie maybe ambil mase lama kut..yelah, bukan senang nak dpt design yg betul2 sesuai..maybe dalam bulan 3 or 4 baru boleh settle...kalau ikutkan budget memang sgt limited tp kami just tawakal...we'll do it stage by stage ..kalau nak tunggu sampai bile...anak pun dah nak bertambah..plus we've been living with our parents since we were married....almost six years, rasa macam tak berdikari ... so ape2pun we need to live on our own...mula2 fikir ingat nak beli rumah jer..tp since ma dah bg tanah baik buat je rumah sendiri..biar kecik pun..at least rumah milik sendiri kan...? hmm...ape2pun banyak lagi yg perlu dilalui utk buat rumah ni..aku harap aku and hubby akan mentally and financially able to meet all the demands...


dah banyak aku luahkan kat sini...walaupun aku tahu 2010 nie mungkin menjadi tahun yg sukar tapi aku gembira sebab sebenarnya semua kesusahan ni adalah untuk kesenangan kami kemudian...2010...don't be tough on us ok?


till then...pray for us!

2 comments:

  1. insyaAllah intan, sumenye akan elok.

    haha yeke irham pandai nyanyi2 lagu agame dah. wah wah. hebat tu. hehe. ya pon xsabar tunggu baby intan. gane la muke die. n gane la abg2 die layan die. heeeeee XD

    goodluck intan! cant wait for ur new house too!

    -ya-

    ReplyDelete
  2. Good for Irham, hihi.. kekgi boleh nyanyi2 ke adik-adik dia plok..

    Selamat buat rumah k.intan and abg iju :))

    ReplyDelete